יום ראשון, 26 בדצמבר 2010

כיצד לשווק באינטרנט מבלי לעבור על החוק

כיצד לשווק באינטרנט מבלי לעבור על החוק/
עורך דין נועם קוריס, מייסד משרד נ. קוריס ושות, עורכי דין
באילו אמצעים טכנולוגיים מותר לפרסם באינטרנט
המחוקק מאפשר לעסקים לפרסם באינטרנט באמצעות באנרים (פס פרסום), או מאמרים שיווקים שמפורסמים על גבי אתרי האינטרנט ומוצגים לעיני כל.
מלבד גילדות ספציפיות אין המחוקק מונע מעסקים לפתוח אתר אינטרנט או מספר אתרי אינטרנט, לקידום המכירות או לצורכי תדמית.
על פרסומים באינטרנט יחולו ההוראות הצרכניות שקבע הרגולאטור וגם בהם יש להקפיד על הוראות חוק הגנת הצרכן, חוק עוולות מסחריות, ויתר הכללים שחלם בפרסומים המסורתיים, בעולם הלא וירטואלי.
יש לשים לב, לס' 30(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים) התשס"ח 2008 המוכר כחוק דואר הזבל או חוק הספאם. שכן, החוק מאפשר בתנאים מסוימים לפרסם ללקוחות העסק באמצעות האינטרנט, בדואר. בשימוש בפרסומות באמצעות המייל אך אז מומלץ לדעת את הכללים החדשים שיש לעמוד בהם, בכדי שהפרסום של העסק יהיה בהתאם לחוק ויביאו לקוחות חדשים וחוזרים לעסק ולא תביעות אזרחיות, כפי שהחוק מעודד.
החוק בישראל קבע פיצוי של עד 1,000 ₪ ללא הוכחת נזק לכל נמען שקיבל הודעה אלקטרונית שלא לפי הכללים. מאז כניסת חוק דואר הזבל ס' 30(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים) התשס"ח 2008, הוגשו בישראל תביעות אזרחיות פרטיות לבתי המשפט ובמספר מקרים אף הוגשו לפי אותו החוק, גם תביעות ייצוגיות.
חוק דואר הזבל מעודד אכיפה אזרחית ולפיו ביקשו התובעים בתביעות הייצוגיות לייצג את כלל נמעני הדואר הפרסומי האסור לטענתם, כך שדרשו מהעסקים ששלחו את ההודעות הפרסומיות סכומים של מיליוני שקלים כפיצוי, ללא הוכחת נזק.
על מה הכי חשוב להקפיד כשמפרסמים באמצעות המייל
בכל מקרה בו נחליט לפרסם על ידי פרסומות בדואר אלקטרוני, חשוב בעיקר (אך לא רק) להקפיד לאפשר לנמענים להסיר את עצמם מרשימת התפוצה שלנו בכל עת ובדרך פשוטה, קלה וללא עלויות מיוחדות.
ניכר שבתי המשפט החמירו במיוחד עד כה, עם עסקים שהמשיכו לשלוח הודעות פרסומיות לנמענים גם לאחר שהתבקשו להפסיק לשלוח פרסומים לאותם הנמענים.
המחוקק קבע כללים מיוחדים לגבי דרך ההודעה לנמענים על זכותם לדרוש את הפסקת שליחת הפרסומות אליהם ונקבעו גם קביעות רגולציה להגנה על הנמנעים ולמשל חובת המפרסם לציין שת שמו וזהותו ואף לציין בשורת הכותרת של הודעת המייל הפרסומי, שמדובר בפרסומות.
*האמור אינו מהווה יעוץ משפטי
* עורך דין נועם קוריס עוסק בייעוץ ומתן חוות דעת לעסקים בתחום השיווק האלקטרוני.


תגובה 1:

  1. הפירסום והשיווק באינטרנט תופסים יותר ויותר נפח ובהרבה מקרים גם משיגים תוצאות מצוינות. אבל מצד שני קיימות הרבה מגבלות על פעילות זאת. אני בתור בעל אתר לשיווק תמיד מתייעץ עם עורך דין צבי וישנגרד כדי למנוע א-נעימות.

    השבמחק